Ekspertyzy, analizy, raporty. Wszystko w jednym miejscu!
Kategoryzacja gmin w perspektywie optymalizacji polityk publicznych
Regionalne sieci adaptacji
Skutki COVID-19
Zmiana w politykach publicznych. Analiza procesu.
Polska a globalne relacje gospodarcze
Pozostałe raporty i ekspertyzy
Czas zmagań z epidemią podważył wiele stereotypów myślenia o państwie i jego instytucjach nie tylko w kontekście polskim. Model rządzenia oparty na dominacji decyzyjnej rządu i nieprzejrzystości procesu podejmowania decyzji za drzwiami gabinetów nie sprawdził się także w tych warunkach. Wyostrzone zostały społeczno-polityczne koszty takiego sposobu działania w sytuacjach, w których kluczowe staje się budowanie zaufania do działań instytucji państwa i jego kompetencji.
Niniejszy raport został przygotowany przez niezależny zespół ekspertów, reprezentowanych głównie przez trzy środowiska: Centrum Polityk Publicznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (wydawca raportu), Polską Sieć Ekonomii i Stowarzyszenie „Pacjent Europa”. W ramach prac nad strategią polityki wobec kryzysu uchodźczego zaprosiliśmy jednak do naszych prac innych zaprzyjaźnionych ekspertów z różnych instytucji reprezentujących, co warte podkreślenia, bardzo szerokie spektrum poglądów politycznych, społecznych i gospodarczych.
Opowieści o „państwie działającym tylko teoretycznie” czy „państwie z kartonu” na dobre zagościły w polskiej debacie publicznej i mają w niej ugruntowany status, wzmacniany kolejnymi przeciekami z niejawnych wypowiedzi polityków. Tak było w przypadku słynnych słów ministra Bartłomieja Sienkiewicza o „kupie kamieni”, tak jest obecnie w przypadku afery mailowej i „udowodnienia obywatelom choćby przez dwa dni, że państwo działa”. Choć niewątpliwie sprawność państwa i jego administracji w ostatnich 30 latach wzrosła (m.in. za sprawą członkostwa w UE i konieczności dostosowania się do unijnych standardów), to wciąż problematyka optymalnego modelu zarządzania publicznego czy efektywności działań administracji publicznej stanowi przestrzeń do poważnych dyskusji i wynikających z nich działań.
Kraje tzw. sąsiedztwa wschodniego są ważnymi partnerami UE ze względów gospodarczych, ale i z uwagi na stabilność granic Unii Europejskiej. Jednocześnie państwa te notują problemy rozwojowe. W nowoczesnym świecie zagadnienie innowacyjności i konkurencyjności gospodarczej zdają się być kluczowe dla rozwoju gospodarczego, dobrobytu i zrównoważonego rozwoju. Dlatego też w raporcie postawiono pytania o innowacyjność wybranych gospodarek sąsiedztwa wschodniego jako kluczowego kryterium w kontekście rozwojowym tych państw.
Zapaść na rynku przewozów osobowych wykonywanych na regularnych liniach autobusowych, spowodowana stanem epidemicznym od marca 2020 r., odbiła się negatywnie na kondycji podmiotów wykonujących usługi przewozowe i doprowadziła do deregulacji rynku. Radykalne ograniczenia liczby wykonywanych kursów – szczególnie na obszarach podmiejskich i wiejskich – pogłębiły problem „białych plam” transportowych.
W Polsce jeszcze przed pandemią z ochroną zdrowia nie było najlepiej, a wyraźne niedobory lekarzy i pielęgniarek, czy też absurdalnie długie terminy na wizytę u specjalisty, były przedmiotem codziennej publicznej dyskusji. W czasie pandemii problem ten stał się jeszcze bardziej widoczny. Wówczas zaczęto zwracać uwagę na to, że w systemie brakuje również ratowników oraz diagnostów medycznych. Eksperci CPP UEK zbadali kondycję polskich medyków, zapytali o ich plany i wystawili systemowe rekomendacje.
Celem publikacji jest zidentyfikowanie poziomu realizowania w Krakowie hipotetycznej (bo nie nazwanej tak w znanych nam dokumentach) koncepcji miasta 15-minutowego. Postawiliśmy sobie pytania badawcze, przeprowadziliśmy analizy przestrzeni Krakowa w kontekście dostępności przestrzennej oraz sformułowaliśmy wstępne rekomendacje i zarys dalszych badań.
Żyjemy w czasach przemian demograficznych. Wywołują one wiele konsekwencji, w tym szereg społecznie negatywnych, jak np. depopulacja wielu miast i obszarów wiejskich. Ważne jest, aby zagrożenia wynikające ze zmian demograficznych dokładnie zidentyfikować. I tak je ująć, aby je potraktować jako wyzwanie, któremu trzeba i można sprostać. Zespół ekspertów przygotował Raport, w którym zaproponował zestaw wielostronnych działań mających do tego prowadzić.
W ostatnich dekadach uaktywniły się trzy potężne trendy, które osłabiają prawo własności, a tym samym, z perspektywy jednostki - utrudniają jego gospodarcze wykorzystanie. Pierwszym trendem jest cyfryzacja gospodarki, drugim coraz silniejsze akcentowanie ograniczeń tego prawa oraz wzmacnianie jego aspektu zobowiązaniowego, trzeci natomiast dotyczy zmiany zachowań konsumenckich. Niniejszy raport jest próbą odpowiedzi na pytanie, na ile wspomniane trendy mogą być wykorzystane do zapewnienia lepszych usług publicznych? Na ile nowe sposoby konsumpcji, polegające na zastąpieniu własności prawem dostępu mogłyby spowodować także zmianę w działaniach administracji publicznej?